
L’intercanvi juvenil del programa Erasmus+ ha reunit durant una setmana a 40 joves de Catalunya, Grècia, Itàlia, Letònia i Polònia. Centrat en la lluita contra l’emergència climàtica, el projecte ha suposat la represa dels intercanvis juvenils de l’ONGD i associació Taller d’Art, Cultura i Creació.
El Prat de Llobregat ha acollit l’intercanvi juvenil ‘Changing 4 Climate’, que estava previst que se celebrés el 2020 i que va haver de ser posposat diverses vegades a causa de la Covid-19. El projecte, coordinat per l’entitat Taller d’Art, Cultura i Creació, ha permès a joves d’arreu d’Europa compartir eines i estratègies per combatre el canvi climàtic. Al llarg de l’intercanvi, han pogut participar de dinàmiques i activitats, a més de visitar espais i escoltar testimonis claus per ampliar coneixements i entendre la importància de la lluita contra l’emergència climàtica.
Els grups grec, polonès, letó i italià (provinents de les entitats Youth Empowerment Center, Kujawsko-Pomorska Wojewódzka Komenda, Ecological Future Education i Kalistratia, respectivament) van organitzar diferents activitats per qüestionar-se temes com el veganisme o la fast fashion, preparar cosmètica natural, marcar-se fites pel clima o sobre els beneficis de la permacultura. Per la seva banda, el grup local va dinamitzar una gimcana pel municipi, mentre que les voluntàries del Cos Europeu de Solidaritat a l’entitat, la Sofia i la Paula, van realitzar dos tallers d’ecofeminisme i fotografia de denúncia, respectivament.
A més, els i les joves participants van descobrir en què consisteix el model de Ciutat en Transició a Cardedeu apropant-se a l’agricultura ecològica, la permacultura, una cooperativa de consum i un restaurant slow food a través del testimoni de dues promotores de la iniciativa; i van apropar-se a l’espai natural de la Ricarda al Prat de Llobregat per entendre, de la mà d’un activista d’Ecologistes en Acció, quines serien les conseqüències mediambientals de l’ampliació de l’aeroport i per què cal oposar-s’hi.
Finalment, l’intercanvi juvenil va concloure amb la visibilització del projecte a la ciutadania amb una protesta al Parc Nou del Prat de Llobregat, que va finalitzar amb una performance de dansa i moviment per conscienciar sobre la justícia climàtica i reivindicar la participació juvenil en aquesta qüestió.
El propers intercanvis juvenils que organitzarà l’entitat seran ‘YALAH’ i ‘Play 4 Peace’ al juny i al setembre, respectivament. El primer se celebrarà a Rubí i girarà al voltant de la problemàtica de les refugiades a partir del cas sahrauí, mentre que el segon es durà a terme a Sabadell per treballar la cultura de pau a través del teatre.
Els intercanvis juvenils del programa Erasmus+ són projectes subvencionats que s’organitzen amb l’objectiu que joves d’arreu d’Europa es trobin per treballar al voltant d’una qüestió a través de l’educació no formal i l’experiència. Si tens entre 13 i 30 anys, vols participar i necessites més informació, contacta amb la teva assessoria de mobilitat internacional més propera.